fbpx

Det er i Kragerøs smau man finner gull, hvis man leter lenge nok og elsker de gode historiene

Tekst: Angelique Krafft • Foto: Birgitte Sjøberg

Geirr Dippner

Det måtte en elleve siders reportasje til i den rosa avisa, Dagens Næringsliv, før jeg fikk øynene opp for en mann med kontor ved Knivstikkersmauet i Kragerø. Han heter Geirr Dippner og er verdenskjent som best på kvalitet når det gjelder kategori party pianoentertainere. Et av mange eksempler på det er at keybordisten til Elton John fikk hakeslepp når han hørte pianoentertainer Joachim Jølle på pianobaren All Inn i Kristiansand. Han var virkelig imponert.

Det er så sært – og kanskje for nært – at det i Kragerøs smale smau finnes en operasjonssentral for artistbooking fra 22 land.

Lene Strand og Geirr Dippner utenfor kontoret.

– Det var internett som gjorde det mulig for meg å flytte tilbake og starte opp Geirr Dippner Entertaiment. Før internett hadde det ikke vært mulig å drive innen min bransje utenfor Oslo. Det samme gjelder for andre bransjer også, med internett trenger man ikke kontoradresse i Oslo lenger, sier Dippner lakonisk.

– Før jeg leste den artikkelen, hadde jeg virkelig aldri hørt om at det fantes en pianoentertainerkonferanse, men i det miljøet er du visstnok en legende. Fortell, begynner jeg. Dippner bare smiler lurt, og byr meg på kaffe og ferske bakervarer før han letter på sløret.

Fra Dippners hus til pianobarimpresario

Kontoret vi sitter i, var engang stua i huset der Geirr Dippner vokste opp. Med revy-kongen Bernard Dipper til far, vanket artister på besøk og Geirr og broren, Inge, fattet tidlig interesse for musikk. Faktisk gikk det så langt for Geirr sin del, at kontrabass og studier ved musikkonservatoriet i Kristiansand kunne avstedkommet en egen musikerkarriere. Men historien ble at han først jobbet for broren i hans musikkforretning i Kristiansand, før Geirr startet for seg selv og drev Ruud musikkforretning i Stavanger i åtte år. I 1988 så Geirr Dippner Entertainment dagens lys. Hans møte med briten Will Sproule ble starten på eventyret som skulle gjøre Dippner til en kjent pianobarimpresario. I begynnelsen innebar samarbeidet blant annet auditions i London hver høst.

– Som impresario erfarte jeg at Norge virket som en magnet på pianoentertainere fra hele Europa og USA. Her fikk artistene mye mer oppmerksomhet enn de fikk på hjemmebane. Hos oss ble de tilbudt gode instrumenter, god betaling og ikke minst stor begeistring fra gjestene i pianobarene. Jeg har gjort meg noen tanker om hvorfor pianobarkonseptet slo så godt an i Norge. Mennesker som ikke kjente hverandre fikk en god anledning til å bli det, flokket rundt et piano der artisten under-holder med populære låter og small talk. Med de rette, og dyktige, artistene på piano-krakken, har dette vært en stor suksess i over 30 år, smiler Dippner.

Han forteller om artister i verdenseliten som han har i stallen.

«Vi regner oss som best på kvalitet når det gjelder party pianoentertainere i verdensklasse»

– Hvis Elton John hadde hørt noen av de her, ville han blitt overrasket. Dustin Hoffman ga seg ende over da han hørte en av mine pioanister på Harry’s Bar i Berlin. Og Lionel Richie satt på Carlton Ritz og ble mektig imponert, mimrer han.

Med denne suksessen ville skjebnen at Dippner tok sin hatt og frakk og flyttet tilbake til hjembyen og en øy i kragerøskjærgården.

– Det var litt tilfeldig at det ble Skåtøy, men jeg angrer ikke på at vi slo til og bygde hus der da vi ble tilbudt en tomt av konas familie, sier mannen som verner om sitt privatliv.

Telefontid mellom 10.00 og 16.00

Når det kommer til arbeidshverdagen, glitrer det i øynene hans når Dippner beretter. Opp gjennom årene har det blitt mange gode historier. Om storhetstider med pianobarer på hvert gatehjørne – hvem husker ikke Theiler pianobar i Kragerø – og om østeuro-peere på danskebåten som ødela bransjens rykte. Det sliter bransjen litt med ennå, men det forhindrer ikke at pianoentertaiment har kommet for å bli, ifølge Dippner. Hans stall i dag teller mer en 200 artister som bookes inn på flere av verdens mest kjente barer.

– Vi var heldig som var der da det hele begynte, men så har vi også vært dyktige på å ivareta både våre artister og kunder. Som profesjonelle impresarioer har vi alltid en «hatt» for kunden, og en «hatt» for artistene, og begge er like store. Dette er vi respektert for i bransjen og lever godt av den dag i dag, sier Dippner.

Med 90 prosent markedsandel av pianobarbooking i Norge, med oppdragsgivere i kjente hotellbarer rundt om i verden, og med booking 365 dager i året på Hurtigrutas 11 skip er det intet som tyder på late dager på kontoret i Theodor Kittelsens vei.

Eventbyrået Geirr Dippner Entertainment as i Kragerø har eksistert i over 30 år. 
Det lever pianobarimpresarioen veldig godt med

I tillegg kommer eventbookinger på alt fra folklore show i en teatersal som rommer 900 stoler på cruiseskipet Regal Princess, til eventkonserter for næringslivet. Med nyansatte Lene Strand og flere på vei inn i staben, er planene videre å satse enda mer på event-markedet.

– Jeg stortrives allerede med all kundekontakten og artistene, særlig når jeg kan snakke med folk fra Nord-England der jeg selv jobbet før jeg flyttet tilbake til Norge og Kragerø, smiler Lene.

Geirr Dippner og Lene Strand booker de fleste bypioanobarer i Norge og de fornøyde kundene blir hos dem år etter år. I tillegg til booking av pianobarer i Norge og utlandet har firmaet eventoppdrag for næringslivskunder og private.

– Men Geirr, hvordan har du i alle år klart å forene dette med et vanlig familieliv, kone og barn, spør jeg?

– Artistene vet at telefonen er aktivert mellom kl. 10.00 og 16.00 og da ordner vi alt. Jeg hadde ikke overlevd om jeg skulle vært tilgjengelig døgnet rundt. Artistene har jo en litt annen døgnrytme og mange bor i andre tidssoner, humrer han.

I tillegg til booking av pianobarer i Norge og utlandet har firmaet oppdrag for næringslivskunder. Det har også oppdrag for hyttegjester i Kragerø som har hatt underholdning på hytter og brygger. Noen av hytteeierne har booket underholdning til markeringer og eventer for sine firma rundt om i landet.

Tro ikke at mannen som er happy med å være anonym i Kragerø, men verdensberømt i sin bransje, ligger på latsiden. For innvidde har han en døgnåpen telefonlinje. Dessuten:

– Vi er totalleverandør av underholdning. Med vårt nettverk, samarbeidspartnere og erfaring er det ingen ting som står i veien for å mestre ethvert oppdrag. Ingen arrangementer er for små og ingen for store. Vi tar imot alle utfordringer uansett hva slag artister som etterspørres, sier han før telefonen ringer og han på ny forsvinner inn i impresariorollen.